Ez történik az agyaddal, ha órákig nézegeted a közösségi média oldalakat

Ez történik az agyaddal, ha órákig nézegeted a közösségi média oldalakat

2020. május 25. 22:02:56

Az önkéntes karantén ideje alatt ugrásszerűen megnövekedett a social média felületeken eltöltött időnk, azonban ez rossz hatással lehet a mentális egészségünkre.

A koronavírus-járvány kirobbanása után világszerte karanténba vonultunk, hogy visszaszoríthassuk a kontaktjaink számát, azaz csökkenthessük az új megbetegedéseket. Ám azáltal, hogy több időt tölt(ött)ünk itthon, jelentősen megnőtt a közösségi oldalakon szörfözés időtartama is – hiszen az Instagram mémek, vagy a vicces Titkok videók egy kicsit kiszakítanak minket a valóságból. De érdemes odafigyelned arra, hogy hány órát töltesz el ezeken a felületeken, ugyanis, ha túlzásokba esel, az negatív hatással lehet a hangulatodra és az idegrendszered (egészségére) is.

A közösségi oldalak pro és kontra listája

Ha a szociális távolságtartás idején szomorúsággal, szorongással, frusztrációval vagy unalommal küzdesz, akkor a közösségi média könnyű segítséget nyújthat, például azáltal, hogy olyan emberekkel beszélgethetsz, akiket jól ismersz, és közben az agyad felpörgeti a hangulatodat a neurotranszmitterek által. Amikor a dopamin és a szerotonin felszabadul a testedben, örömet fogsz érezni. Azonban van hátránya is a dolognak! A szakértők szerint ugyanis a social media oldalak a limbikus rendszeredet is stimulálják, ami az érzelmi reakciókért felel – ami nem csak jó, hanem rossz is lehet. A közösségi média felületeken való kommunikálás még több érzelmi pofonnal sújthatnak, amikor nem találkozol azokkal személyesen, akikkel beszélsz. Úgyhogy ne lepődj meg, ha egyre több emberrel kerülsz vitába egy-egy kommentszekcióban, vagy ha mostanában sokkal több dolog felbosszant, amit a neten látsz – a stressz hosszútávon kihat a limbikus rendszeredre.

Amikor maguk alá temetnek a rossz hírek

A hírek végeláthatatlan csekkolása is hihetetlenül káros lehet az agyadnak: az információáradat teljesen magával ragad, eláraszt, és kiesik a kezedből az irányítás.  Az tény, hogy minden cikket elolvasol, abba a tévhitbe ringathat, hogy kordában tudod tartani a vírus miatt érzett pánikot, pedig az aggasztó információk csak táplálják az agyad stressz reakcióit, csökkentik a kortizol (anti-stressz hormon) szintet, és a kétségbeesés szélére taszítanak. Tehát nem csak a TV-ből vagy az újságokból áradó rossz hírek vezethetnek depresszióhoz és szorongáshoz, hanem a közösségi oldalakon olvashatóak is. Ráadásul, ha kizárólag azokra az információkra hivatkozol, amiket itt találsz, könnyebben bedőlhetsz a konspirációs teóriáknak is.

Mikor elég az elég?

Az aranyszabály tehát az, hogy állíts fel határokat magadnak a social media appokat illetően, és kerüld az órákig tartó böngészést – igyekezz arra fókuszálni, hogy a kapcsolattartásra használd őket, azaz olyan emberekkel beszélgess rajtuk, akik feltöltenek!

Forrás: Bustle

Iratkozz fel hírlevelünkre

Köszönjük, hogy elolvastad cikkünket.

Történeted, téma ötleted szívesen fogadjuk, az info [kukac] beautylife.hu címen.

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj a legújabb trendekről, aktualitásokról.

Továbbiak a témában